No items found.
Ervaringen
/
'Vanuit een waardengedreven missie naar duidelijkheid'
Binnen beginnen bij Wolves

'Vanuit een waardengedreven missie naar duidelijkheid'

Oorspronkelijk was het de bedoeling om de autotransport meer op de kaart te zetten bij bergings- en transportbedrijf Wolves. Er bleek echter meer aan de hand - én nodig - om dat voor elkaar te krijgen. Want als je vandaag bekend bent, hoe ga je morgen dan onthouden worden? Een vraag die niet alleen gaat over uitstraling of identiteit, maar ook over normen en waarden. En daar zat nou precies de uitdaging. 

Eilandjes als voedingsbodem voor onduidelijkheid

Ook bij Wolves werd de impact van de coronapandemie gevoeld. Op het gebied van winstgevendheid, maar ook in de organisatie zelf legde de pandemie meerdere obstakels bloot. Er was weinig kennis van en over elkaars afdeling en geen duidelijkheid over Wolves als merk; waar staan we nou eigenlijk voor? Dat er 21 vrachtwagens van Wolves internationaal rijden? Niet iedereen wist het eigenlijk. 

Na een aantal brainstormsessies ontstond er meer bewustzijn over het daadwerkelijke probleem. En dat ging veel meer over de vraag wie je bent en wilt zijn. Waar je vandaan komt en naartoe wilt. Voor wie je werkt en wie niet. Welke waarden je op de werkvloer wilt terugzien.  

Samen de schouders eronder en all the way gaan, niet alleen voor de klant, maar nu ook meer voor elkaar vanwege de merkwaarden die je samen deelt en draagt.

Van bewustzijn naar een nieuw kompas

Vanuit de Root-methodiek bedachten we een concept om dat bewustzijn te vertalen naar een nieuw kompas waar iedereen achter staat en zich aan wil verbinden. Hoe? Allereerst door de merkmissie over het totale spectrum van de organisatie in te bedden op een duidelijke en inspirerende wijze... ‘De Wolves-manier’ als kompas waarmee ze blijk geven van een niet te stoppen drive om het steeds beter te doen. Mentaal én visueel. Zo ontstond het idee voor That’s the Wolves W.

Vanuit het kompas leven naar merkwaarden

Met de daarbij 4 geformuleerde waarden - Waakzaam, Wilskracht, Wauw en Wij - in het achterhoofd kreeg de missie meer lading, bijvoorbeeld door de medewerkers actief te betrekken op de weg naar beter. En dat zette veel in gang. Er werd geleefd en gewerkt naar de 4 waarden. In gesprekken, op de werkvloer, via nieuwsbrieven, op feestjes, toch even die bos bloemen, tijdens sollicitatiegesprekken. De Wolves W werd meer en meer gedragen (intern) én uitgedragen (extern). 

Wat is de Wolves W? Daar is nu geen verwarring meer over…

En het eilandjesgedrag van toen? Dat is weg. Er is samenhorigheid, er wordt overlegd en nog belangrijker: er is één Wolves-manier. En de transportafdeling die meer naamsbekendheid moest krijgen? Ook gelukt. Niet door bekend of herkend te worden, maar door het verhaal van Wolves 'doorvertelwaardig' te maken.

Het nieuwe ecosysteem van Wolves

In ongeveer 4 à 5 jaar tijd hebben we samen met Wolves veel zien gebeuren. Hieronder lees je de belangrijkste veranderingen die tot op de dag van vandaag het verschil maken en de organisatie als geheel sterker maken.

  • Aantoonbaar minder verloop van personeel in de volle breedte
  • Hogere intrinsieke motivatie om het verschil te maken
  • Vacatures worden sneller gevuld door de duidelijkheid over waarden, cultuur, verwachtingen en normen
  • Meer teamgevoel tussen de verschillende afdelingen en daardoor ook een effectievere manier van samenwerken
  • Meer onderlinge verbondenheid door het gemeenschappelijke doel: Wolves W.

Rome werd ook niet gebouwd in 1 dag. Dus meer weten hoe we dit proces aanvlogen? Neem contact op met Esther!